Institution:
UE University of Europe Berlin
Workshop on visual storytelling
in picture books
The seminar on picture book with out words starts with the analysis of positive example (Bring you favorit book!) and strategies to develop a convincing book idea.
We produce a storyline and a small number of representative pages. (Diverse techniques are welcome.)
Ambition of the seminar is to form a presentable vision of a picture books and to get an idea how to convince a publisher of one´s project. The main focus shall be set on creating a strong narration and the visual possibilities of telling a story.
in picture books
The seminar on picture book with out words starts with the analysis of positive example (Bring you favorit book!) and strategies to develop a convincing book idea.
We produce a storyline and a small number of representative pages. (Diverse techniques are welcome.)
Ambition of the seminar is to form a presentable vision of a picture books and to get an idea how to convince a publisher of one´s project. The main focus shall be set on creating a strong narration and the visual possibilities of telling a story.
Institution:
Uni Göttingen // Institut für Kulturanthropologie/Europäische Ethnologie
Zeichnungen sind eine Schule des Sehens, sie erzählen detailliert und zugespspitzt von „little worlds“, in die die Protagnosisten - die Helden des Alltags - verstrickt sind.
In einem einwöchigen Workshop befassen wir uns mit dem Genre Comic/Graphic Novel als einem für ethnografisches Arbeiten relevanten Erzählmedium. Wo sind die Anknüpfungspunkte dieses Mediums zur Europäischen Ethnologie/Kulturanthropologie? Warum sind Ethnografien geeignete Grundlagen für einen Comic? Und was lernen wir durch die Comic-Perspektive über das Fach?
Unter den vielfältigen Formen des Comics interessieren uns dabei jene Geschichten aus dem Alltag, wo die Grenzen zwischen realistischer Darstellung, historischer Genauigkeit, realen Begebenheiten, fiktionalen Überhöhungen und Fantasie fließend sind.
Der Workshop besteht aus theoretischen Auseinander-
setzungen und praktischen Übungen. Die Idee dazu entstand aus einer Kooperation von Anja Schwanhäußer, wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Kulturanthropologie/Europäische Ethnologie mit der Comiczeichnerin und Autorin Nele Brönner.
In einem einwöchigen Workshop befassen wir uns mit dem Genre Comic/Graphic Novel als einem für ethnografisches Arbeiten relevanten Erzählmedium. Wo sind die Anknüpfungspunkte dieses Mediums zur Europäischen Ethnologie/Kulturanthropologie? Warum sind Ethnografien geeignete Grundlagen für einen Comic? Und was lernen wir durch die Comic-Perspektive über das Fach?
Unter den vielfältigen Formen des Comics interessieren uns dabei jene Geschichten aus dem Alltag, wo die Grenzen zwischen realistischer Darstellung, historischer Genauigkeit, realen Begebenheiten, fiktionalen Überhöhungen und Fantasie fließend sind.
Der Workshop besteht aus theoretischen Auseinander-
setzungen und praktischen Übungen. Die Idee dazu entstand aus einer Kooperation von Anja Schwanhäußer, wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Kulturanthropologie/Europäische Ethnologie mit der Comiczeichnerin und Autorin Nele Brönner.
Institution:
Kulturagenten Thüringen
STOP – TRICK – ANIMATION // WORKSHOP
Im Rahmen des Programms Kulturagenten Thüringen // Werkstatt "Ästhetische Forschung und die eigene ästhetische Erfahrung" gebe ich am 20.01.2018 im Augustinerkloster Erfurt einen Workshop.
Gegenstände erwachen,Fundstücke gehen tanzen, Kartoffeln fürchten sich, Eier fliehen verliebt aus der Packung und Salzstreuer bauen Fabriken.
Die Veranstaltung vermittelt Methode und Werkzeuge der grafischen Narration und Techniken der Stop-Trick-Animation.
Das komplette Programm
Anmeldunge bis 15.12.2017
Im Rahmen des Programms Kulturagenten Thüringen // Werkstatt "Ästhetische Forschung und die eigene ästhetische Erfahrung" gebe ich am 20.01.2018 im Augustinerkloster Erfurt einen Workshop.
Gegenstände erwachen,Fundstücke gehen tanzen, Kartoffeln fürchten sich, Eier fliehen verliebt aus der Packung und Salzstreuer bauen Fabriken.
Die Veranstaltung vermittelt Methode und Werkzeuge der grafischen Narration und Techniken der Stop-Trick-Animation.
Das komplette Programm
Anmeldunge bis 15.12.2017
Institution:
ESBM
EINTÄGIGER WORKSHOP //
ONE-DAY-WORKSHOP
with schoolkids – 1st to 6st grade.
Mit Schulkindern – erste bis sechste KLasse.
with schoolkids – 1st to 6st grade.
Mit Schulkindern – erste bis sechste KLasse.
Fotos von Bernward Reul und Nele Brönner
Das 3. Internationale Festival für illustrierte Kinder- und Jugendliteratur
findet vom 23.11-29.11.2015 statt.
Midissage am 26.11. von 16-21 Uhr in der Stadtpfarrkirche Müncheberg mit erten Arbeiten und Entwürfen aus der Zukunftswerkstatt.
Ausstellung der Ergebnisse am 28.11. von 10.30-18 im Kleist Forum in Frankfurt (Oder).
Im Anschluss überqueren wir die Oder zum ViVaVostok-Illu-Slam im SMOK.
Die Zukunftswerkstatt mentoriert Nele Brönner.
Weitere Stationen sind dieses Jahr Buckow, Gorzów Wlkp., Słubice und Eisenhüttenstadt.
findet vom 23.11-29.11.2015 statt.
Midissage am 26.11. von 16-21 Uhr in der Stadtpfarrkirche Müncheberg mit erten Arbeiten und Entwürfen aus der Zukunftswerkstatt.
Ausstellung der Ergebnisse am 28.11. von 10.30-18 im Kleist Forum in Frankfurt (Oder).
Im Anschluss überqueren wir die Oder zum ViVaVostok-Illu-Slam im SMOK.
Die Zukunftswerkstatt mentoriert Nele Brönner.
Weitere Stationen sind dieses Jahr Buckow, Gorzów Wlkp., Słubice und Eisenhüttenstadt.
Raphaela Doğan / In der untergehenden Welt / Zukunfstwerkstatt 2015
Alexandra Ruegler / Das Eisenbahngleichnis / Zukunftswerkstatt 2015
Die Greta / Die Entwicklung der Menschheit / Zukunftswerkstatt 2015
Institution:
HfK Bremen
Hafenkante — Luiz Zanotello
NEW BREMEN NEW CAIRO
In the middle of the desert a new city is being built. A clean retreat, ordered and well-organized. It shall house two million people, splendid parks, universities and malls, luxurious family homes, guarded apartment buildings and resorts. We will call them “Lake View”, “Arabella Park”,
“Le Rêve”. We are in New Cairo City, a staggering master-plan for a segregated environment well away from the chaotic Megapolis of Cairo. Urban development schemes are still considered an adequate solution for complex socioeconomic problems, cities are facing around the world.
In Bremen the local master plan has been named “Überseestadt”. Crystal riverbank-condos promise divine southwesterly views across the Weser-River. We may call them “Aqua Viva”, “Entrée”, “Panorama”, “Kristall”. The renderings reveal astonishing similarities to those of New Cairo City. Whose dream are we dreaming? The effect of the grid is always to say that something is this, not that — that it belongs here, not there. NEW BREMEN NEW CAIRO engages with two development projects, that seem very far apart at first glance, but have a lot in common, when looking closely. In a simultaneous seminar at the University of the Arts Bremen and German University New Cairo City students of Architecture, Visual Design and Digital Media created narratives of spatial use, that are not part of any master-plan. They tell of in-between places, counter-sites of utopian and dystopian character. They reveal spatial dichotomies and transitions, that will intervene into the adamant schemes of planners and investors.
The design of a building is also the design of its ruin.
The effect of the grid is always to say that something is this, not that — that it belongs here, not there. NEW BREMEN NEW CAIRO engages with two development projects, that seem very far apart at first glance, but have a lot in common, when looking closely. In a simultaneous seminar at the University of the Arts Bremen and German University New Cairo City students of Architecture, Visual Design and Digital Media created narratives of surprising spatial uses. They tell of in-between places, counter-sites of utopian and dystopian character. They reveal spatial dichotomies and transitions, that will intervene into the adamant schemes of planners and investors. The works were exhibited at the central gallery-space IMMIGRATION OFFICE in Bremen, January 2015. // More about the project on this BLOG
In the middle of the desert a new city is being built. A clean retreat, ordered and well-organized. It shall house two million people, splendid parks, universities and malls, luxurious family homes, guarded apartment buildings and resorts. We will call them “Lake View”, “Arabella Park”,
“Le Rêve”. We are in New Cairo City, a staggering master-plan for a segregated environment well away from the chaotic Megapolis of Cairo. Urban development schemes are still considered an adequate solution for complex socioeconomic problems, cities are facing around the world.
In Bremen the local master plan has been named “Überseestadt”. Crystal riverbank-condos promise divine southwesterly views across the Weser-River. We may call them “Aqua Viva”, “Entrée”, “Panorama”, “Kristall”. The renderings reveal astonishing similarities to those of New Cairo City. Whose dream are we dreaming? The effect of the grid is always to say that something is this, not that — that it belongs here, not there. NEW BREMEN NEW CAIRO engages with two development projects, that seem very far apart at first glance, but have a lot in common, when looking closely. In a simultaneous seminar at the University of the Arts Bremen and German University New Cairo City students of Architecture, Visual Design and Digital Media created narratives of spatial use, that are not part of any master-plan. They tell of in-between places, counter-sites of utopian and dystopian character. They reveal spatial dichotomies and transitions, that will intervene into the adamant schemes of planners and investors.
The design of a building is also the design of its ruin.
The effect of the grid is always to say that something is this, not that — that it belongs here, not there. NEW BREMEN NEW CAIRO engages with two development projects, that seem very far apart at first glance, but have a lot in common, when looking closely. In a simultaneous seminar at the University of the Arts Bremen and German University New Cairo City students of Architecture, Visual Design and Digital Media created narratives of surprising spatial uses. They tell of in-between places, counter-sites of utopian and dystopian character. They reveal spatial dichotomies and transitions, that will intervene into the adamant schemes of planners and investors. The works were exhibited at the central gallery-space IMMIGRATION OFFICE in Bremen, January 2015. // More about the project on this BLOG
Warehouses — Evgeni Kiverin
the smooth and the striated | vast regions and confined spaces
– a collaborative Seminar by German University Cairo, Tutor Vlatka Seremet and HfK Bremen, Nele Brönner, Willy Sengewald.
– a collaborative Seminar by German University Cairo, Tutor Vlatka Seremet and HfK Bremen, Nele Brönner, Willy Sengewald.
Institution:
Bauhaus University Weimar
, Fakultät Architektur und Urbanistik
Why so serious?
Rasha Adam, Meryem Kubra Uluc, Mohamed El-Azzazy
Rasha Adam, Meryem Kubra Uluc, Mohamed El-Azzazy
Institution:
Medien Kultur Haus Wels
Fotos: Willy Sengewald
Körper–Apps zur Befreiung des Inneren Biests.